South Island, New Zealand

8 januari 2018 - Sydney Airport, Australië

Lieve allemaal,

Ondertussen is het mijn laatste dagje in Nieuw Zeeland. Hierbij een nieuwe update van de geweldige dingen die ik heb gezien.

Zoals ik jullie eerder in mijn blog heb verteld, ben ik een tijdje samen gaan reizen met Mikaël. Wij hebben samen een auto gehuurd. En zijn hiermee door het zuidereiland gaan reizen.

Nelson

Vanaf Picton reden we door naar Nelson. Mikaël had het eerste stukje gereden. Ik vond het best wel spannend. Ik had nog nooit aan de linkerkant gereden. Er zijn hier namelijk heel veel bergen, waardoor de wegen totaal anders zijn als in Nederland. Maar goed.. Toen moest ik er toch echt aan geloven.. En daar ging ik.. Uiteindelijk viel het reuze mee. En ging het beter dan verwacht.

In Nelson zit de Warehouse gevestigd. Je kunt het vergelijken met de Action in Nederland. Bij de Warehouse verkopen ze o.a. verschillende kampeerspullen. We hebben daar het één en ander ingeslagen voor onze dagen op de camping. ‘s Avonds zijn we nog een nachtje gebleven in Nelson. Dit keer hadden we een hostel geboekt.

Abel tasman

De volgende dag vertrokken we al vroeg richting Abel tasman. We hadden eerst nog een tussenstop gemaakt in Kaiteriteri.

Het was op dat moment erg warm. We hebben daar even gerelaxt aan het water. Meteen daarna reden we door naar Abel tasman national park.

Abel tasman is een national park met verschillende wandel routes.

We hadden eigenlijk te weinig tijd om een grote wandeling te maken. Maar voor alsnog hebben we daar 1,5 tot 2 uur kunnen wandelen. Wat gaaf was dat! (Zie foto’s)

Toen liepen we tegen het volgende probleem aan..

We wisten dat alles vol zat rond kerst en nieuw jaar. Maar we moesten toch ergens slapen.. Naast het national park was een camping. We hadden het daar geprobeerd. En ja gelukkig.. Er was plek.. Iemand had op het laatste moment geannuleerd.

De volgende dag zijn we naar Wainui watervallen gereden. Het was ongeveer 70 km. Maar het was midden door de bergen. Dus we hebben er bij mekaar 2,5 uur over gedaan om daar te komen.

Uiteindelijk kwamen we aan bij de Wainui watervallen. Het was een wandel route van ongeveer 45 min. We kwamen aan bij de waterval. Prachtig uitzicht. (Zie foto’s) Na de wandel track vertrokken we weer terug naar de camping.

Westport

De 24ste kwamen aan in Westport. We moesten natuurlijk weer een slaap plek vinden. We besloten op langs een aantal campings te rijden om te kijken of daar nog plek was. En ja hoor.. Ook hier hadden we geluk. Dus we hadden de tent opgezet. En alles klaar gemaakt voor 2 dagen Westport.

’s Avonds was het kerstavond. We hadden met een aantal mensen van de kiwi bus afgesproken om wat te drinken. We zijn met z’n allen naar het strand gegaan. En hebben daar een kampvuur gemaakt. Wat een top kerstavond!

Eerste kerstdag hebben we niet zoveel gedaan. We zijn nog naar het strand in Westport geweest. De dag ervoor hadden we  vlees ingeslagen, want we wilden graag met kerst barbequen. Dus s’avonds hadden we de barbeque aangezet. Unieke ervaring. (Vinkje van mijn bucketlist)

Greymouth

Tweede kerstdag was het plan om daar Greymouth te rijden. Dat was een super mooie route om te rijden met de auto. We reden langs de kust lijn en tussen de bergen door. Echt heel gaaf. (Zie foto’s) Onderweg kwamen we langs de bekende pancake rocks. Dit zijn rotsen die laagje voor laagje gevormd zijn. (Zie foto’s)

Eenmaal aangekomen in Greymouth moesten we opzoek naar een camping. We hadden er 1 gevonden via google maps.. Heel handig. Toen we daar aankwamen, zag het er allemaal een beetje raar uit. Maar het was lekker cheap. Dus we verbleven daar 1 nachtje. In Greymouth zelf, was niet super veel te doen.

Franz Josef

De 27e vertrokken we naar Franz Josef. Dat hadden we van te voren al gepland, want Mikaël wilden graag zijn skydive in Franz Josef doen.

Onderweg kwamen we langs Lake Mahinapua. Vanuit hier kun je Southern Alps zien met o.a. de Mount Cook. De Mount Cook is de hoogte berg in Nieuw Zeeland. De berg is vernoemd naar de engelse wereldreiziger James Cook. (Zie foto’s). Rondom het lake hebben we nog twee wandel routes gelopen. Na lake mahinapua zijn we verder gereden naar Frans Jozef.

Eenmaal in franz Josef aangekomen, was er eigenlijk geen geschikte camping vrij. Dus we waren genoodzaakt om in een hostel te slapen. Dat vond ik niet zo’n heel groot probleem. Aangezien we al meer dan een week op een jogamatje hadden geslapen. :)

SKYDIVEN!!

Uiteindelijk was het dan zover. Mikaël ging zijn skydive doen. Ik was ergens wel een beetje jaloers. Ik wilde dat ook wel graag doen. Maar voor de mensen die mij goed kennen.. Ik heb ontzettend erge hoogtevrees. Dus dit was nogal een dingetje voor mij. Uiteindelijk door een impulsief besluit, heb ik er toch voor gekozen om het te doen. Onderweg naar de skydive was ik (niet normaal) zenuwachtig. Toen we daar aankwamen, kregen we allemaal een skydive pak aan. Ik maakte kennis met mijn jumper en fotograaf.. Pff ik hield het niet meer.. Ik was zo zenuwachtig.

De groep waarmee we waren werd in 3 opgesplitst. Groep 1 deed  13.000 ft. Groep 2: 16.500 of 19.000 ft. Groep 3: 9.000 ft.

Ik hoorde bij groep 1. Dus ik was als eerste aan de beurt. Dat was maar goed ook! Want de spanningen werden erger en erger. Toen we in het vliegtuig zaten konden we genieten van het prachtig uitzicht. Ik heb wel gekeken, maar eerlijk gezegd niet zoveel. Ik was me compleet aan het voorbereiden dat ik over een paar minuten meer dan 4 km naar beneden zou vallen.

En ja hoor.. Toen was het zover.. Ik viel naar beneden. En omg dat gevoel is niet te beschrijven. Zo gaaf. Ongelofelijk. (Zie filmpje) Het was een vrije val van 45 seconden. Het was zo gaaf. En zo’n mooi uitzicht. Wat was ik blij dat ik dit had gedaan. Echt een overwinning voor mezelf.

Eenmaal beneden moest mijn travelbuddy Mikaël nog springen. Mikaël deed de 19.000 ft. (Dood eng) Hij moest zelfs een zuurstof masker op. Maar ook hij vond het een super gave ervaring.

De dag erna besloten we om in de ochtend nog een stuk te gaan wandelen. We waren naar Franz Josef national park gereden. Prachtige watervallen. Ook gaaf om de glacier te zien. (zie foto’s)

Fox Glacier

Meteen daarna reden we door naar Fox Glacier. Maartje en Romi twee reisgenootjes van ons waarmee we zijn gestart, werken daar in een café. We hebben daar gezellig met hun een drankje gedaan. En ‘s avonds bij het café nog heerlijk gegeten. Gelukkig konden we bij hun op de kamer slapen. Dat was echt super gezellig.

Wanaka

De 30ste reden we door naar Wanaka. Wat een prachtige route was dat. Nieuw Zeeland heeft me iedere keer weer verbaasd. Het lake en de bergen rondom Wanaka waren zo mooi. (Zie foto’s) Dit vond ik persoonlijk één van de mooiste plekjes in heel Nieuw Zeeland.

Ook in Wanaka was het een uitdaging om een camping te zoeken. Het was immers vakantie tijd voor alle scholen in Nieuw Zeeland. En Wanaka is rond die periode altijd stampens vol.

We hadden bij een info center een tip gekregen van een medewerker. We besloten om daar meteen heen te rijden, want verder hadden we toch niet veel keuze. Ook hier hadden we geluk. We hadden geboekt voor 3 nachten in Wanaka.

De 31ste was het zover. We ging met z’n alle naar het festival Rhythm and Alps in Wanaka. Romi, Maartje, Jeroen, Mikaël en ik waren van de partij. Super leuke dag gehad. 12 uur was het dan zover. Voor ons was het 2018!!!! Voor mij een heel bijzonder moment. Wat ik nooit meer zou vergeten. (Zie foto’s) Op 1 januari verbleven we nog in Wanaka. We hebben daar nog gewandeld. Maar verder niet zoveel gedaan.

Queenstown

Jeeeeeej 2 januari. Ik was jarig. 20 jaartjes alweer. We reden die dag naar Queenstown. Onderweg hebben we nog mooie foto’s kunnen maken.

Een paar kilometer van queenstown hadden we een camping gevonden. We kwamen daar aan. En er was letterlijk niks. Er waren 2 wc’s en dat was het. Ik kreeg er spontaan slappe lach van. Wat een ervaring weer. Geen water helemaal niks. We zijn toen later nog even naar de supermarkt gereden. :) ‘s Avonds hebben we nog bij het lake gezeten. Het was een relaxt dagje.

De volgende dag moesten we de auto alweer inleveren. We hadden de auto in totaal voor 2 weken. Het was echt een super gave ervaring. Ik had het voor geen goud willen missen.

Dezelfde dag wilde Mikaël graag een bungyjump doen. Dus ik ging mee als toeschouwer. Zoiets is namelijk niet voor mij weggelegd. :) Mikaël sprong van een brug af. Dood eng. Maar goed.. Hij vond het een super ervaring. Daarna hadden we nog met wat bekende afgesproken in een bar. Uiteindelijk hebben we nog een gezellig avond gehad.

Lake Tekapo

Onze laatste paar daagjes gingen we weer met de kiwi bus verder reizen. We hadden een stop bij Lake Tekapo. Ook hier hebben we een aantal mooie foto’s kunnen maken. We verbleven hier 1 nachtje in het hostel.

Christchurch

In Christchurch hebben we niet zo’n mooi weer gehad. We kwamen laat aan. En ik was best wel moe.

De volgende dag was ik druk bezig met inpakken, want ik ga mijn trip voortzetten in Melbourne (Australië). In Melbourne woont familie van mijn oma. Daar ga ik de komende dagen op bezoek. Daarna ben ik van plan om de Great Ocean Road te gaan doen. I’m really excited.

Tot mijn volgende verslag!

Cheers!

1. Arthur van balkum:
    Veerle
    Wat een mooi verhaal
    Wij hadden natuurlijk al veel gehoord van wat je helemaal hebt meegemaakt
    Maar het is echt geweldig
    Nu op naar de volgende belevenis

Papa
  2. Maartje:
    8 januari 2018
    Mis je veer, maar wat doe je veel toffe dingen! Ben zo trots op je ❤️
  3. Gerard en Marjo:
    Hallo Veerle,
    Wat een mooie reis maak je toch en wat een avonturen.
    Inmiddels weer terug in Australie op weg naar familie.
    Leuk dat je dit gaat doen en dat je daarna nog de Great Ocean Road gaat doen. Mijn moeder ( jouw overgrootmoeder😊) is daar destijds ook geweest met de familie. Ze moest eens weten dat zoveel jaren later........
    Blijf optimaal van alles genieten en doe de hele familie de groeten van ons .
    Lieve groetjes ,
  4. Suzanne:
    10 januari 2018
    Lieve Veerle,
    wat mooi toch allemaal, Nieuw Zeeland heeft een speciaal plekje in mijn hart. Het is zo ongelooflijk mooi en spectaculair tegelijk... en Lake Wanaka is helemaal bijzonder, ik snap wat je bedoelt .... Extra leuk om jouw verhalen te lezen. Geniet nog zolang het kan meis!
    Liefs, Suzanne
  5. Marius en Mariet:
    11 januari 2018
    Hallo Veerle,
    Alweer van die prachtige verhalen uit het verre Nieuw Zeeland. Geweldig dat jij die skydive van 13000 ft heb durven maken !! De foto's zijn ook weer prachtig.
    Nu ga je Melbourne verkennen. Ook een mooie stad, zoals ik me herinner van mijn business trips aan Australië.
    Geniet maar lekker van jouw grote avontuur.
    Groeten, Mariet en Marius
  6. Nathalie:
    13 januari 2018
    Hoi Veerle,

Super leuk verslag en wat heb je veel gezien en meegemaakt! Super, stop alles maar in je levensrugzak... je hebt het toch maar gedaan! Je komt nu binnenkort weer naar huis heb ik begrepen.

Goede reis nog en fijne terugvlucht!

Gr Nathalie